Blog Layout

Hoe krijg ik meer klanten met Google Ads?

Richard Aartse
mrt. 24, 2021

5 redenen en 3 tips om met Google ads aan de slag te gaan

Google advertising

Je hebt vast wel over Google advertising gehoord.


Maar wat is het nou exact?

Wat kan of zou je er mee moeten doen?

Waarom zou jij als ondernemer, marketeer er iets mee willen, moeten doen?

Wat zijn de voordelen van adverteren op Google?


In deze blog geven wij je 5 redenen / voordelen en 3 slimme praktische Google Ads tips, die er zeker voor gaan zorgen dat jij nieuwe klanten gaat krijgen.


Voor veel bedrijven, ondernemers, marketeers is de dagelijkse hoofdvraag en grote uitdaging...

Wie zit er op mij te wachten? Wie is er op zoek naar een dienst, product, service van mijn bedrijf?


De oplossing? Die is eerlijk gezegd heel simpel "Vraag het Google"!

Want als iemand het weet is het letterlijk "Google".

Wil jij weten waar jouw potentiele klanten zitten, waar ze op zoeken?

Wat de meest gekozen zoekwoorden zijn waardoor jouw doelgroep bij jou of je concurrent op hun site komen?

Vraag het Google. Of... vraag het ons, daar zijn wij ook voor.



Hoe werkt Google advertising?

Het woord zegt het al ‘advertising, online adverteren dus... 

In marketingland beter bekend als "SEA" Search engine advertising, kort gezegd "Ads".

 

Google ads is het slimme en succesvolle advertentie programma van Google . Hoofdtaak van Google = om zo snel en goed mogelijk de juiste relevante informatie te geven op basis van de ingevoerde zoekwoorden. 


Neem nu een willekeurige maar zeer kansrijke potentiele nieuwe klant...

Beeld je zelf even in wie deze beste man, vrouw, onzijdig persoon is...

Heb je eum? Zie je de beste man, vrouw al voor je?

Hou dit beeld vast, want dit wordt zo jouw nieuwe klant!

Hoe? Dat gaan we je nu vertellen.


Want wat gebeurt er... als deze beste persoon opeens ergens door "getriggerd" wordt, waardoor deze spontaan ergens interesse in begint te krijgen, maar nog niet exact weet hoe, wat, waar etc. Wat gaat die persoon dan doen?  Juist die gaat "Googelen". Want Google geeft je razendsnel toegang tot de enorme wereld aan informatie.



Feit = 94,62% van alle Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine, via mobiel is dit zelfs 98,12%



Neem bijvoorbeeld de zoekwoorden "Marketing Amersfoort" in 0,65 seconden geeft Google 3.920.000.000 resultaten. Uiteraard is dit super, mooi en indrukwekkend. Maarrrr... tegelijkertijd ook overweldigend.

Ik kan dit getal niet eens uitspreken, het is gewoon heel veel. En 1 ding weet ik ook al zeker, ik ga never nooit al deze resultaten bekijken.


Voor ons "simpele zielen" misschien wel iets te veel van het goeie? Want waar begin je? Voor je het weet zie je door dit giga aanbod door de bomen het bos niet meer. En hoe weet je nu dat de bedrijven die ergens op 8e of 396e pagina staan, niet die info en aanbod voor je hebben waar jij net naar op zoek bent? Oftewel kan je er altijd op vertrouwen dat de bedrijven op pagina 1 wel direct de juiste zijn voor je? Goeie vraag! Het antwoord? Nee niet altijd. 


Feit = 90% kijkt niet verder dan de resultaten op de 1e Google pagina


Dussss... als je dit weet dan zou je zeggen: "ik moet en wil direct op de 1e pagina van de Google zoekresultaten komen te staan" Ja! Dat is zeker heel goed voor je als jij jouw potentiele nieuwe klanten kennis wilt laten maken met jouw bedrijf. 


Oke! Maar hoe kom ik nu op die 1e pagina terecht met mijn bedrijf?

Google biedt je daarvoor 3 manieren;


  1. Zoekmachine advertenties = Search engine advertising = SEA
  2. Google Maps optimalisatie
  3. Zoekmachine optimalisatie = Search engine optimalisation = SEO


Het liefste zou jij natuurlijk met jouw website, jouw bedrijf direct bovenaan op de 1e zoekresultaten pagina van google getoond willen worden. Dat is wat wij "Search engine optimalisation" oftewel "SEO" noemen.


Maar ja, dat willen al jouw concurrenten ook. En hoe groot is dan de kans dat je dat gaat lukken? Wetende dat alleen al op basis van slechts twee zoekwoorden "marketing amersfoort" er giga veel resultaten worden gegeven?


Zoekmachine optimalisatie is een wereld, een vak apart. Dat kost vrij veel tijd, energie en geld om dit te realiseren.

En ook al is het je gelukt en sta je vandaag op de 1e pagina dan kan dat morgen alweer anders zijn.


Moet je je als bedrijf dan niet bezig houden met SEO en puur met SEA?

Nee dat ook zeker ook weer niet. SEO is heel belangrijk voor je online zichtbaarheid.

Maar je moet wel weten hoe, wat en waarom.



TIP! Lees onze speciale SEO blog, tips, tricks of download onze checklist. Heb je behoefte aan meer informatie?

Meld je aan voor ons gratis webinar "SEO voor startende ondernemers" of leg jouw concrete vraag bij ons neer.



Zoekmachine advertenties = Search engine advertising = SEA

Dit is de manier om snel, effectief en direct met je bedrijf, jouw aanbod op de 1e Google pagina komt te staan.


Alle betaalde advertenties op Google worden boven de niet betaalde (organische) zoekresultaten getoond. En als je bovenaan staat en dat is het 1e wat men te zien krijgt. Dan is de kans dus ook groot dat er sneller op jouw advertentie wordt geklikt! Hoe relaxed is dat? Een grotere kans dus op conversie ;)


En jouw Google advertenties worden aan iedereen getoond die zochten op bepaalde relevante zoekwoorden.

Zo zit je dus direct dicht bij het vuur oftewel de interesse en behoefte van jouw mogelijk nieuwe klanten.

Het bespaart je, ten opzichte van offline flyers, reclame folders, veel geld omdat je dus ‘bijna geen’ waste hebt. Je bereikt alleen die mensen die ook echt interesse hebben en op zoek zijn naar.

 


De 5 voordelen van Google advertising


Voordeel 1. Je bereikt een specifieke doelgroep met je advertentie

Zoals ik eerder al aangaf is dat je jouw doelgroep echt goed kan bereiken. Je kunt zelfs aangeven op welke apparaten-mobiel, desktop of tablet- je doelgroep te zien krijgt. Zit jouw doelgroep meer op hun telefoon? Dan zou je desktop kunnen uitsluiten. Zit je bedrijf lokaal of juist landelijk? Je zelfs de locaties bepalen waar men jouw advertenties kunnen zien. Het voordeel hiervan? Je kunt een hoop kosten betalen als pietje in Groningen niet op jouw advertentie kan klikken voor een winkel in Brabant. Je betaalt pas voor je advertentie wanneer mensen op je advertentie klikken. Ook zou je kunnen instellen dat je advertenties alleen worden getoond op bepaalde tijdsvakken.

 

Voordeel 2. Je kunt bepaalde zoekwoorden uitsluiten

Jij bepaald op welke zoekwoorden mensen jouw advertentie kunnen vinden. Daarom raad ik je aan om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Waarom is dat belangrijk hoor ik je denken.. omdat je namelijk ervoor wilt zorgen dat alleen de mensen die die potentieel geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst jouw advertentie kunnen zien en klikken. Dit zorgt dus voor minder waste, oftewel je verspilt je kliks niet. Want onthoudt, je betaalt per klik. Het zou zonde zijn als je een tuinhuisje verkoopt en mensen zoeken op ‘tuinhuisje zelf maken’. Dat ze dan per ongeluk op jouw advertentie klikken. Je kunt dus ‘zelf maken’ uitsluiten. Er zijn dus geen doe-het-zelvers die jouw advertentiebudget op maken.

 

Voordeel 3. Je bent sneller vindbaar dan ooit!

Google advertising is de perfecte oplossing om sneller vindbaar te zijn. Je kunt elke tijdelijke actie die je hebt promoten en je advertentie staat al na een kwartier online! Lekker he? Dit is een veel effectievere manier dan hoger in Google komen met niet betaalde (organische) zoekresultaten. Dit duurt vaak maanden en het is haast onmogelijk om helemaal bovenaan te staan. Daarom is adverteren op zoekmachines zoals Google ideaal om jouw product of dienst te promoten.

 

Voordeel 4. Je bepaalt zelf je advertentiebudget

Met Google advertising heb jij alle controle over de uitgave van je campagne. Je kunt de budget bepalen en instellen wat je maximaal uitgeeft. Zo weet je tenminste zeker dat je geen onverwachte hogen kosten krijgt. Das fijn! Van tevoren stel je dus een maximum of dag of maandbudget in. Je kan ook bepalen wat de cpc (cost per click) per zoekwoord is. Is je budget op? Dan stopt de advertentie onmiddellijk. Op elk gewenst moment kun je je budget verhogen.

 

Voordeel 5. Meten is weten!

Je hebt je advertentie op Google geplaatst… maar hoe zie je de resultaten? Je kunt je Google advertenties ook koppelen aan Google Analystics. Google Analiytics is een platform waar je al je advertentie resultaten kan meten. Zo kan je belangrijke informatie inzien zoals op welke pagina men binnenkomt. Hoelang blijven ze op die pagina en waar en wanneer haken ze af? Waarom je dit wilt weten? Zo kun je je advertenties of je website verbeteren als dat nodig is. Je wilt natuurlijk het optimale uit je advertentie en website halen. Ja toch?

Je kunt ook precies zien of ze via jouw advertentie binnen zijn gekomen. Zo weet je dus of je advertentie echt werkt... wel zo fijn!

 

Ja? Ben je al overtuigd van de voordelen, het nut en de kansen van SEA? Klaar om ermee aan de slag te gaan? 

Om je een beetje op weg te helpen geef ik je alvast 3 tips voor het opzetten van jouw Google Ads campagne.

 

Tip 1. Test verschillende advertenties uit

Heb jij de perfecte advertentie tekst geschreven? Vaak denk je dat het de perfecte advertentie is geworden. Helaas moet ik je uit de droom helpen want jouw advertentie zal niet in een keer goed zijn. Maak daarom meerdere advertenties aan met een net wat andere tekst.

 

• Een andere titel of subtitel

• Een andere beschrijving

• Of een link naar een andere pagina

 

Staan de advertenties live? Dan kun je vanaf nu echt zien welke advertentie het beste aanslaat. Na een aantal weken weet jij precies welke advertentie het beste is en kun je deze gaan optimaliseren. Alles voor de perfecte advertentie dus!

 

Tip 2. Bekijk de Google ads van je concurrenten

Vaak kijken ondernemers niet naar de concurrenten. Hoe stellen zij hun advertentie op? Wat zijn hun USP’s (unique selling points)? En op welke pagina kom je terecht als je op hun advertentie klikt? Je wilt immers weten tegen wie je het opneemt. Of niet?

 

Je wilt je inleven in de klant, zoek eens op woorden waar jij op adverteert en kijk eens wat de concurrenten doen. Vergelijk je eigen landigs pagina met die van je concurrent, wat doet hij/zij beter? Is zijn advertentie pakkender? Of is zijn website gewoon beter geoptimaliseerd? Door deze kleine testjes uit te voeren kun je vergelijken en jouw eigen advertentie of website verbeteren. Zo ben je altijd een stapje voor!

 

Tip 3. Link nooit je advertentie met de homepage!

Ik zie dat veel ondernemers hun Google advertentie leiden naar de home pagina van hun website. Waarom dit geen goed idee is? Nou, mensen klikken op je advertentie omdat ze bepaalde verwachtingen hebben. Als jij ze naar je homepagina lokt heeft dit vaak niets te maken met je advertentietekst. Het zou toch zonde zijn als ze daarna vertrekken? Zorg er dus voor dat je ze naar een speciale pagina leidt die alles te maken heeft met jouw advertentietekst. Zo voorkom je een hoop verwarring en zal je conversie dus echt gaan stijgen.

 

En? Heeft deze informatie, onze blog, je geholpen? Weet je nu beter wat Google Ads is? Ook het besef dat het eigenlijk een onmisbaar marketing instrument is. Een zeker een hele goede investering als je meer klanten wilt.


Mocht je al direct hiermee aan de slag gaan, dan heel veel succes! En mocht je nu denken ja ik wil het wel, maar hoe dan? Meld je dan aan voor ons gratis webinar "Google advertising voor starters"

 

TIP! Maak het jezelf makkelijk. Meld je hieronder aan en ontvang via de mail 2x per maand gratis en voor niks onze verfrissende en inspirerende marketing tips & tricks.


Heb je nog vragen? Stel ze gerust! Dat kan makkelijk via ons contactformulier. Daar worden wij alleen maar blij van.

Nog een fijne dag, namens het WommX Multi Marketing team.


Meld je aan voor slimme Marketing tips & tricks

Onze passie

 =

jouw succes!

Share by: